luni, 23 martie 2009

Vacanta: Craciunul la Berlin

Mi-am dorit atat de mult sa vad Berlin-ul incat mi-a fost teama sa nu fiu dezamagita. Si am fost..la inceput. Nu stiu daca senzatia a fost cauzata de oboseala, de drumul aglomerat de la intrarea din oras (am ajuns chiar pe 23 decembrie) sau tocmai de iluziile prea multe.
A fost nevoie de o zi pentru a realiza ca Berinul este tipul de oras care se dezvaluie treptat si numai daca esti in starea care trebuie. Recunosc, nu stiam foarte multe (in afara de clasice – Parlament, Poarta Brandenburg, Zidul Berlinului).
Pentru ca sunt patita cu hotelurile, in ultimii ani le analizez cu atentie din Romania si obligatoriu le verific apoi pe Trip Advisor. Initial am cautat un hotel in partea vestica, pe care o vedeam mai civilizata si mai putin „comunista”.
Insa, la sfatul unei prietene, m-am orientat spre zona Mitte, un cartier tineresc, unde se afla multe dintre locurile de distractie si care este in partea de est. Am ales Novotel Mitte (70 de euro pe camera dubla inclusiv micul dejun). Si nu am regretat.
Este foarte aproape de Insula Muzeelor (5 min de mers pe jos), la 100 de metri de o statie de metrou si la vreo 15 minute de mers de Friedrich Strasse (principala strada de cumparaturi). Insa din cauza gerului de afara, mersul pe jos nu prea a fost o optiune. Am preferat metroul si masina. Singurul inconvenient in ceea ce priveste deplasarea cu masina este parcarea, care costa intre 2 si 4 euro pe ora, in functie de zona.

Metroul

Sistemul este oarecum complicat la prima vedere, pentru ca include atat metroul propriu zis cat si S-Bahnul, un tren de suprafata, ceea ce uneori poate crea confuzii. Biletele sunt de mai multe feluri, un short ticket costa 1,30 euro, iar cel care acopera mai multe zone 2,5 euro. Abonamentul pentru a saptamana mi s-a parut destul de scump comparativ cu alte orase europene (in afara de Londra bineinteles) – 26 de euro. Spre comparatie la Viena am platit 14 euro pentru cinci zile, iar acolo metroul ajunge oriunde ai nevoie. In rest, „in underground” lumea era destul de pestrita, foarte multi turisti si tineri underground, insa perioada sarbatorilor nu este cel mai potrivit moment pentru a observa localnicii.
Muzee

Muzeul Pergamon

In Belin majoritatea muzeelor se afla pe..Insula Muzeelor – Pergamon, Muzeul de Istorie etc. Noi am ales Pergamonul (tot la sugestia unei prietene), dar daca nu esti fascinat de antichitate si de pietre, nu recomand. Singurele atractii notabile sunt templul Pergamon reprodus chiar la intrare si bustul lui Nefertiti. Oricum mi s-a parut ciudat un astfel de muzeu in Berlin.
Merita insa vizitat Domul, Muzeul de Istorie si (am aflat ulterior de la o alta prietena) Muzeul Evreiesc. Tot ce va pot spune este ca experienta de acolo este cat se poate de... interactiva – dupa o primire calduroasa, turistii sunt inchisi intr-o camera intunecata, care seamana cu o celula, iar atmosfera iti da fiori datorita sunetelor de scancete de copil sau manechinelor din plastic pe care esti obligat sa calci.
Am fost si la Parlament, unde intrarea este gratuita, iar coada pe masura, un detaliu nu foarte usor de trecut cu vederea pe ger. Am rezistat insa si a meritat. Dureaza atat de mult pentru ca verificarea este similara cu cea facuta la aeroport, cu detectoare de metal si tot arsenalul. Urci apoi cu un lift la ultimul etaj, unde se afla cupola imensa de metal si sticla. Un pont de prin ghiduri – daca vrei sa sari peste coada imensa de la intrare, poti face o rezervare la restaurant si ai acces pe o intrare separata. E bine de stiut, mai ales in timpul iernii.

Cupola din Parlament

Locuri de distractie

Majoritatea barurilor si discotecilor sunt concentrate in zona Mitte. Pentru ca am petrecut Craciunul la Berlin, vacanta a fost ceva mai linistita din punctul acesta de vedere. Intr-o singura seara am fost la disco (pe 26 decembrie), in Felix Club, care se afla in centru (in apropiere de poarta Brandenburg) in aceeasi cladire cu hotelul Adlon Kempinski. Clubul este unul dintre cele mai faimoase din Berlin si a fost frecventat de vedete precum Uma Turman sau Kid Rock (dar asta am aflat ulterior). Incepand cu orele 19 locul, impartit pe doua etaje, functioneaza ca restaurant (care are un meniu fusion), iar dupa 21 mesenii seriosi se ridica de pe canapelele albe si se muta pe ringul de dans. Meniul, cu preturi cu tot, este pe site-ul http://www.felixrestaurant.de/online/page.php?P=503.
Tot aici se organizeaza petreceri si sub cel mai faimos brand de disco – Pascha. Intrarea a costat 8 euro, iar pretul unui coktail de exemplu este in jur de 10 euro.
A..si un amanunt interesant, la care nu ma asteptam. Pentru ca citisem pe forumuri ca in fata clubului cozile sunt destul de mari, m-am gandit sa mergem pe la 8:30, cu putin timp inainte sa se inchida restaurantul, si apoi sa ramanem in club. La intrare, care este marcata printr-un covor rosu si cordoane ca la muzeu, ne-a intampinat un bodyguard de vreo doi metri (si lungime si latime). I-am explicat ca vrem sa mergem la restaurant, ne-a replicat intr-o engleza perfecta ca in ziua respectiva nu era deschis (era a doua zi de Craciun) si pe deasupra ne-a recomandat un alt local bun la 20 de metri…
La capitolul mancare, gastronomia germana mi s-a parut mult mai putin gustoasa decat cea austriaca. Se bazeaza in general pe fierturi si pe carnati. Insa restaurantele italiene i-au cucerit si pe ei, asa ca gasiti oricand un loc unde sa mancati bine (de la banala pizza pana la friptura de vita foarte gustoasa). Insa dulciurile sunt absolut minunate, spectaculoase si imense.

Alte locuri interesante prin Berlin

Sony Center

- unul dintre locurile preferate, unde mergeam aproape in fiecare zi, era Sony Center din Posdamer Platz; aici era organizata o piata de Craciun si erau foarte multe restaurante, astfel incat in fiecare zi puteai incerca altceva; tot la Sony Center se afla si un multiplex, cu filme in engleza, foarte interesant
- pe Friedrich Strasse sunt foarte multe magazine de masini si chiar un mall auto; am vazut reprezentanta Bentley, Mini; asta pe langa magazinele de haine si ciocolata
- Gara – o constructie interesanta din otel si sticla; de acolo exista un pasaj subteran care trece pe sub intreg centrul Berlinului si ajunge tocmai in Potsdamer Platz
- Alexander Platz cu turnul televiziunii
- Nu ratati o plimbare pe sub Poarta Brandenburg pe celebrele bulevarde Unter den Liden si apoi pe Friedrich Strasse
- Librariile, care sunt absolut imense si foarte numeroase; ca o curiozitate, am intrat in singura deschisa de Craciun, de dimensiunea fostului Media Galaxy din Unirii, care avea pe jumatate de etaj carti in engleza – rafturile erau goale
- merita sa petreceti jumatate de zi si in Potsdam, se afla la aproximativ 90 de kilometri de Berlin; aici puteti vizita palatul Sanssouci, care are niste gradini frumoase; orasul are si o puternica semnificatie istorica – aici s-au adunat reprezentantii tarilor care au castigat cel de-al doilea razboi mondial sa decida soarta Germaniei.

Nu am ajuns, dar sper sa le vad intr-o vacanta viitoare:
- Tropical Islands, este un complex-parc de distractii cu piscina, tobogane, plaja, totul fiind amenajat in stilul unei insule exotice
- Zur Letzten Instanz, cel mai vechi restaurant din Belin, se spune ca chiar si Napoleon avea aici o masa preferata
- Un concert al Filarmonicii din Berlin, una dintre cele mai faimoase din lume

Abia astept sa vad Berlinul primavara sau vara, cand pe malul raului Spree vor fi asezate terasele, iar orasul va prinde si mai multa viata...
Nu am reusit sa fac foarte multe fotografii panoramice din cauza frigului. Cum ne gaseam un pic de curaj, ne prindeam rapid fata in poza si fugeam la caldura.

Hamburger made in Berlin

Aici locuieste Angela

Bugatti Veyron pe Friedrich Strasse

Vedere din Parlament (Gara)

Cupola din Parlament

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

 
concurs paralela45